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Crusaders Come and Go

Nordenhake Galerie Berlin

EN

My work is about movement—there are always two—for and against. The domination of one over the other is temporary."
Zvi Hecker, June 2017

In his second exhibition at the gallery, Zvi Hecker presents a radical site-specific installation, both in its reduction of form and means as well as its symbolic power. Upon entering the space, one must step over a green artificial turf running like a painterly mark along the long wall of the gallery until it reaches the pilaster at the far end. Opposite, in front of the window façade, another green strip lies directly on the floor stretching until the middle of the room. Offset to one another, the colored strips appear to shift the elongated expanse of the space symmetrically, setting the space of the gallery into motion. Hecker placed his strips on the precise measurements and form of the gallery and deliberately chose to activate the floor and the horizontal dimension of the exhibition.
The choice of material—artificial turf—conforms with Hecker's practice of using simple and ubiquitous materials. Furthermore, preexisting connotations and meanings of the industrial, mass-produced material create an interesting counterpoint to the clarity and minimalism of Hecker's spatial intervention. Beyond the most common use of artificial turf on soccer fields, it has also found its way into suburban gardens and urban balconies. More significant, however, is the turf's color, which echoes the lush green of the linden trees outside the gallery windows and seems to be taken directly from the artist's own palette of vibrant colors. Some of Hecker's stark chromatic paintings will also be on view during the exhibition.
With Crusaders Come and Go, Hecker describes the relentless struggle of two opposite movements, two opposite forces. The creation of shifts in seemingly static spatial units, and the motif of movement itself, are paradigmatic for his artistic practice, which intersects architecture, painting, and drawing without acknowledging any hierarchy of medium. His experimental installations and architectural works are often characterized by a modular aesthetic, which renders them incomplete or "works in progress." The main design principle thereby are geometric structures that can be found in nature, such as the logarithmic spiral of sunflowers that inspired his award-winning Heinz-Galinski School in Berlin and the renowned Spiral Apartment House in Tel Aviv, or the Möbius loop infinity symbol underlying the design of Educational Museum of Art in Palm Springs, California—all images of the infinite and imperfect.
For his intervention at Galerie Nordenhake, the artist condenses the principles of his architecture, which Eyal Weizman describes vividly as "movement slowing into form. [...] The buildings surround, envelop and entangle. They are not things but environments [...] optical devices that distribute and arrange vision."

Galerie Nordenhake Berlin, June 2017

DE


"Meine Arbeit handelt von Bewegung – es gibt immer zwei – eine für und eine dagegen. Die Dominanz der einen über die andere ist temporär."
Zvi Hecker, Juni 2017

In seiner zweiten Einzelausstellung in der Galerie Nordenhake Berlin zeigt Zvi Hecker eine in ihrer Reduktion und Symbolkraft radikale ortsspezifische Installation. Beim Betreten der Galerie überquert der Besucher zunächst einen grünen Streifen Kunstrasen, der sich wie eine malerische Spur an der Längsseite des Raumes über den Boden zieht und am letzten Wandpfeiler halt macht. Auf der gegenüberliegenden Fensterseite zieht sich ein zweiter grüner Streifen entlang bis ungefähr zur Mitte des Raumes. So zueinander versetzt scheint es, als würden die Farbstreifen die Raumlängen symmetrisch verschieben und den Raum in Bewegung versetzen. Die Farbstreifen greifen in Länge und Breite die Maße von Durchgängen und Pfeilerabständen der Galerieräume auf und aktivieren bewusst den Boden und die Horizontale.
Die Verwendung von Kunstrasen als Material entspricht einerseits der Praxis des Künstlers einfache und allseits verfügbare Materialien zu nutzen. Andererseits bilden die inhaltlichen Zuweisungen für diese minimale Intervention einen interessanten Kontrapunkt, hat Kunstrasen doch als industrielles Massenprodukt, nach dem Fußballplatz, seinen quasi domestizierten Einzug in Vorortsiedlungsgärten und auf städtische Balkone gemacht. Wichtiger womöglich ist allerdings die Farbgebung des Kunstrasens, die ein Echo des üppigen Grüns der Linden vor dem Fenster ist und direkt aus der kräftigen Farbpalette des Künstlers gegriffen zu sein scheint. Einige seiner farbintensiven Malereien sind während der Ausstellung in der Galerie zu sehen.
Zvi Hecker beschreibt mit Crusaders Come and Go (Kreuzritter kommen und gehen) das unablässige Ringen zweier gegenläufiger Bewegungen, zweier gegenläufiger Kräfte. Die Verschiebung von statischen Raumgefügen, das Motiv der Bewegung, sind paradigmatisch für die Praxis des Künstlers, die Architektur, Malerei und Zeichnung miteinander verschränkt. Seine experimentellen Raumarbeiten und Architekturen zeichnen sich häufig durch eine modulare Ästhetik aus und sind eher als unvollendet oder 'work in progress´ zu begreifen. Gestaltungsprinzip sind dabei meist geometrische Strukturen, die ihre Vorbilder in der Natur haben wie etwa die logarithmische Spirale der Sonnenblume für seinen preisgekrönten Bau der Heinz Galinski-Schule in Berlin oder sein legendäres Spiral Appartement House in Tel Aviv und die liegende Acht der Möbiusschleife für das Educational Museum of Art in Palm Springs, Kalifornien, jeweils Bilder für das Unendliche, Unvollkommene.
Zvi Hecker verdichtet in seiner Intervention in der Galerie Nordenhake Prinzipien seiner Architektur, die, wie Eyal Weizman anschaulich beschreibt, „Bewegung [ist], die sich in Form verlangsamt. [...] Die Gebäude umgeben, umhüllen und verstricken [uns]. Sie sind keine Dinge, sie sind Umwelt, optische Geräte, die Wahrnehmungsperspektiven anbieten und arrangieren."

Galerie Nordenhake Berlin, Juni 2017

Design:
Zvi Hecker

Location:
Nordenhake Galerie Berlin

Period:
30.06 - 29.07.2017